Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017

Ας παίξουμε με τα τετράπλευρα


Το μάθημα “Ας παίξουμε με τα τετράπλευρα” προτείνεται για τη Β τάξη του Γυμνασίου κατά τη διδασκαλία των εμβαδών ευθυγράμμων σχημάτων. Η μικτή διδασκαλία πρόκειται να πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως μέσω της πλατφόρμας του moodle αλλά και δια ζώσης στην τάξη, ενώ η εκτιμώμενη διάρκεια των παρεμβάσεων αφορά τρεις εβδομάδες όπως αυτές διαμορφώνονται στο Μάθημα πρακτικής.
Ο σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η μελέτη των ευθυγράμμων σχημάτων και των εμβαδών τους μέσα από ένα πρόβλημα της καθημερινότητας. Συγκεκριμένα, η στοχοθεσία μετά το πέρας της διδασκαλίας της ενότητας είναι τέτοια ώστε κάθε μαθητής
α) σε επίπεδο γνώσεων να μπορεί να:
 διακρίνει τα ευθύγραμμα σχήματα μεταξύ τους.
 απαριθμεί τουλάχιστον δύο ιδιότητες κάθε σχήματος.
 διατυπώνει τον αλγεβρικό τύπο του εμβαδού κάθε σχήματος.
 διακρίνει τις ομοιότητες και τις διαφορές στις ιδιότητες αλλά και την εύρεση των εμβαδών των ευθυγράμμων σχημάτων.
β) σε επίπεδο δεξιοτήτων να μπορεί να:
 υπολογίζει το εμβαδό ενός ευθύγραμμου σχήματος.
 ανάγει προβλήματα της καθημερινότητας σε προβλήματα μαθηματικών.
 επιλύει προβλήματα με εμβαδά ευθυγράμμων σχημάτων.
 χρησιμοποιεί την εκπαιδευτική πλατφόρμα του moodle και τα αντίστοιχα ψηφιακά εργαλεία (GeoGebra) που προτείνονται κατά τη διδασκαλία μέσω αυτής.
γ) ενώ σε επίπεδο στάσεων να εκτιμήσει
 την αξία των μαθηματικών και τη σημαντικότητά τους στην καθημερινότητα.
 τη χρήση ψηφιακών εργαλείων που δίνουν καλύτερη εποπτεία.
 τη δυνατότητα της διδασκαλίας από το σπίτι στον δικό τους χρόνο και με τον δικό τους ρυθμό.
Η διάρθρωση του μαθήματος είναι τέτοια ώστε να χρησιμοποιείται η πλατφόρμα του moodle από τους μαθητές για την εκπαίδευση από απόσταση. Επομένως, πριν τη διδασκαλία απαιτείται ένα μάθημα εξοικείωσης των μαθητών με το περιβάλλον του moodle το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής. Η διδασκαλία τις επόμενες εβδομάδες γίνεται τόσο στην τάξη, όσο και μέσω της πλατφόρμας με συνεχή ανατροφοδότηση από τον διδάσκοντα. Στην τάξη οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν σε ομάδες, ενώ δίνονται κατάλληλα φύλλα εργασίας στα οποία καλούνται να εφαρμόσουν αυτά που έχουν διαπραγματευτεί στο περιβάλλον του moodle κάτι που κάνει τη διδασκαλία βιωματική. Ο καθηγητής έχει το ρόλο του διοργανωτή αφήνοντας τους μαθητές να ενεργήσουν επεμβαίνοντας όποτε κρίνεται απαραίτητο.

Φύλλο εργασίας στο περιβάλλον του blendspace

Αξιολόγηση μετά την εφαρμογή
Ως προς τις επιδιώξεις του σεναρίου: Ο εκπαιδευτικός ελέγχει κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στόχοι του σεναρίου και εξετάζει τους λόγους για τους οποίους κάποιοι δεν εκπληρώθηκαν ώστε να παρέμβει ανάλογα στο σενάριο και να κάνει την απαραίτητη ανατροφοδότηση.
Ως προς τα εργαλεία: Ο εκπαιδευτικός ελέγχει την ευκολία με την οποία οι μαθητές αξιοποίησαν την εκπαιδευτική πλατφόρμα του moodle και τα εργαλεία του προτεινόμενου λογισμικού (GeoGebra) και των περιγραφών του φύλλου εργασίας στο blendspace. Αφού αξιολογήσει τα δεδομένα του επεμβαίνει ανάλογα στο σενάριο για την επόμενη εφαρμογή.
Ως προς την διαδικασία υλοποίησης: Ο εκπαιδευτικός αξιολογεί την διαδικασία υλοποίησης του σεναρίου αξιολογώντας τα στοιχεία που δεν δούλεψαν καλά και προσαρμόζει το σενάριο.
Ως προς την προσαρμογή και επεκτασιμότητα: Η δυνατότητα επέκτασης του σεναρίου και η ευκολία προσαρμογής σε ένα σχολικό περιβάλλον ή στη διδακτική ατζέντα ενός εκπαιδευτικού ή στην κουλτούρα μιας σχολικής τάξης είναι ένα από τα στοιχεία που το καθιστούν σημαντικό. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του αυτές τις παραμέτρους και να προσαρμόσει το σενάριο ανάλογα. Ιδιαίτερα όταν εφαρμόσει το σενάριο πολλές φορές και σε διαφορετικές τάξεις ή ανταλλάξει ιδέες με άλλους συναδέλφους του θα έχει δεδομένα με τα οποία θα μπορεί να κάνει ουσιαστικές προσαρμογές.

Ο σχεδιασμός του σεναρίου έγινε στο πλαίσιο του σεμιναρίου μέσω moodle

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.